Blog San Blas en Panama - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Haike Mulder - WaarBenJij.nu Blog San Blas en Panama - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Haike Mulder - WaarBenJij.nu

Blog San Blas en Panama

Door: haikemulder

Blijf op de hoogte en volg Haike

19 Januari 2012 | Nederland, Amsterdam

Palmbomen, bountyeilanden, witte stranden en zwembad blauw water. Dat is mijn omschrijving van de san blas eilanden. Op 2 januari kwamen we aan op het eerste eiland. We gingen ankeren en gelijk kwamen er echte kuna indianen op ons af varen in kleine kano's van boomstam. ze kregen wat eten van ons en stalden vervolgens al hun kunstwerkjes uit over ons dek. Doekjes met indiaanse printjes, armbandjes etc. heel mooi. 's middags gingen we naar het eiland. Dat was wonderbaarlijk om te zien. Het was een soort openlucht museum om te zien, maar dan echt! echt zo raar! iedereen is zo klein daar! en ze kijken je allemaal heel bewonderend aan ofzo! daar word je dan best een beetje ongemakkelijk van ofzo. Ze leven daar in hutjes bedekt met palmbladeren en alles is heel primitief. We liepen verder en kwamen aan bij bootjes waar we in gingen zeilen. Het waren bootjes waar de mensen van het dorp mee vissen. De ene stuurt, vist en hoost en de andere is de stag. Wij mochten er gewoon bij komen zitten. Ik was echt verbaast over hoe die mensen die boomstam zo onder controle hadden, want het schommelt aan alle kanten. De dag erna gingen we naar een ander eiland. Vanaf toen kregen we we elke dag 's ochtends school en 's middags gingen we dan lekker naar het eilandje zwemmen. Wat een paradijs is san blas zeg! veel eilanden zijn ombewoond en prachtig! Waanzinnig mooi koraal en dieren. Na een week op de mooiste eilanden ooit te zijn geweest vertrokken we naar Panama.

Diezelfde dag kwamen we nog aan op Porto Bello. We gingen daar nog even naar het stadje, daar heb ik een aap gezien. Het was best wel zielig want hij zat voor een huis aan een hele zware ketting. 's middags gingen we naar een strandje en hebben we voor de laatste voor 3 weken gezwommen. Het was een klein strandje met daarachter jungle. Het was erg druk omdat het een nationale feestdag was. De volgende dag hadden we een heel ander programma: we werden in 2 groepen verdeeld en wisselden na de middag. Ik begon in de ochtend met er fort. We kregen op dat fort een stilte oefening van onze stuurvrouw. Dat was best fijn. Na al die drukte de hele dag om je heen, eindelijk weer een beetje rust. De volgende oefening ging over het doel waarom jij met school at sea bent meegegaan. 's middags gingen we met de bijboot naar de mangrove bossen. Dat was erg mooi. We wilden graag piranjah's vangen maar dat is toch niet gelukt. De volgende dag hebben we de hele boot van top tot teen tot in de puntjes schoongemaakt. iedereen pakte zijn eigen trekking rugzak in voor 3 weken en de rest van alle spullen werd in 1 kamer neergezet. We zijn de hele dag bezig geweest maar zijn erg blij dat het toch uiteindelijk helemaal schoon was. De dag erna was het dan eindelijk zover. We gingen voor 3 weken van boord. De eerste week naar de indianen. De tweede week panama city en de laatste week een reis van panama city naar bocas del toro waar we dan weer aan boord stappen. Op dit moment 19 januari 2012 zijn we in panama city. afgelopen week hebben een week bij de Indianen geleefd. De dag toen we vertrokken begon met een bus reis. We zijn met een lokale bus daar naar Colon gereisd een bus reis van ongeveer een uur. Het is heel grappig want als je buschaffeur wilt worden in panama, moet je zelf voor een bus zorgen, maar dat betekent dus ook dat je hele leuke kleurrijke bussen en dergelijke hebt. Na de eerste bus kwamen we aan in colon. van colon gingen we met een bus naar panama city en van daar naar bayano.Daar werden door de kuna stam naar de Emberas indianen stam gebracht in een uitgeholde boomstam kano. We werden door de kuna indianen over een groot meer gevaren. Eenmaal aangekomen bij de emberas was het donker geworden. We legden aan en er stonden allemaal indianen ons aan te kijken. Er waren over het hele kamp 4 hutten waarover onze groep werd verdeeld. Wij zaten in hut 1. De familie die daar woonde bestond uit een getrouwd stel met een kindje van 4 maanden. De ouders van de Moeder en het zusje van de moeder. De ouders van het kind waren 19 en 20. Het was ongelooflijk om te zien hoe de mensen daar leven. De wc was een gat in de grond en je kon jezelf en je kleren in de rivier wassen. We verbleven er vijf dagen en er waren 3 dagen waarop er dingen voor ons georganiseerd waren. We werden verdeeld in 3 groepen en zo deed je dus iedere dag een andere trip. De eerste dag hadden we nog een rust dag en hielpen de meisjes wat met het huishouden en de jongens gingen met machette-mes wat bomen kappen. De 2e dag ging ik met de eerst trip met een boomstam kano naar een stuk oerwoud waar veel gekapt moest worden. We kregen een maschette mes en mochten bijna alle bomen kappen. Toen we iets verder liepen kwamen we aan bij een kokosnootboom. Onze guide pakte een grote tak, hakte daar met zijn mes traptreden uit, zette het tegen de boom en toen mochten we er in klimmen. Toen je eenmaal boven in de boom zat, zette hij een mes in een tak en hield die tak omhoog zodat je het mes er af kon halen. Met dat mes kon je zo alle kokosnoten uit de boom slaan. De guide hakte het topje van de kokosnoot eraf zodat er een gaatje onstond waar je de melk uit kon drinken. Heel gaaf! Als hij leeg was sloeg je hem in 2en en schraapte je de kokos eruit. De 2e dag kregen we een tour door de jungle daar! Het was eigenlijk een wildlife tour maar we hebben eigenlijk geen wildlife gezien. Het wel een hele klim, best steil omhoog ook en omdat het zo ontzettend warm was maakte dat het extra zwaar! Je kon je shirt uitknijpen van het zweet, maar dat vonden we allemaal helemaal niet erg want het was heerlijk om eindelijk weer is goed te bewegen. Toen we terug kwamen gingen we ook gelijk zwemmen in de rivier. De laatste dag gingen we naar de grotten. Dat was ook erg mooi maar een beetje claustrofobisch af en toe! We kregen ontzettend lekker eten bij de indianen. Ze frituurden wel heel veel. We kregen heel veel rijst en ook een keer hadden ze rijst in een bananenblad gedaan met de stengel er een strikje omheen gedaan en die vervolgens in heet water boven een kampvuur klaargemaakt. Daardoor kreeg je een soort samengedrukte rijst. Heel lekker. Ook aten we veel vis, de mensen daar kunnen ontzettend goed vissen. Ze verdienen gemiddeld ongeveer een dollar per dag dus ze verbouwen ontzettend veel zelf. Als ze gingen vissen, visten ze ook zo veel als ze wilden. 1 avond gingen er wat mensen van onze hut mee met de indianen om te vissen. Toen ze 's avonds laat thuis kwamen vertelden ze dat ze 3 krokodillen hadden gevangen. Ik schrok eerst best en geloofde het niet echt. Maar de volgende ochtend lagen er 3 dode krokodillen voor mijn hut. De man van onze hut ging ze gelijk villen. Van de krokodil eet je alleen het begin van de staart. Het was best lekker! De smaak is een soort combinatie tussen vis en kip. Een soort kibbeling achtig smaakje. Ook waren er 2 avonden feesten voor ons georganiseerd. De meisje kregen van de indianen mooie traditionele rokjes aan. We liepen naar 1 van de andere hutten waar er als enige een muziek instalatie stond er stond traditionele muziek op. We leerden van de indianen de Emberas dansen. Het was heel erg leuk! Ik heb ontzettend veel gelachen. Ook hebben wij de polonaise met hun gedanst. Ze vonden het erg leuk om ook dingen van ons te leren. De mensen daar kunnen alleen maar Spaans of de stam taal Emberas dus hebben wij een dag ook de mensen een beetje engels geleerd. Dat is best lastig als je de spaanse zelf nog niet helemaal onder de knie hebt.
Ik heb ontzettend veel waardering gekregen voor het leven thuis door deze week! Ik heb geleerd dat wij ontzettend veel geluk hebben dat wij in Nederland wonen. Dit waren hele mooie en indrukwekkende dagen.

• 19 Januari 2012 - 23:37

Oma Alie & Opa Wim:

Doe je wel voorzichtig met zo'n groot kapmes ? En wat goed van een
    vegetariër dat ze een stukje krokodil eet. De ervaring met de Indianen nemen ze nooit meer af.
    Veel groeten en tot de volgende keer.
    Liefs van ons.

• 20 Januari 2012 - 06:53

Astrid Elzo Kraemer:

Leuk geschreven! Kan me nu een iets betere voorstelling maken van jullie belevenissen in de jungle! Groet van Andrea's moeder.

• 20 Januari 2012 - 07:20

Judith:

Heeee<3 Wat 2 super leuke verhalen!! En ook super leuk weer wat van je te horen:) al die dingen die je meemaakt zijn echt ontzettend leuk!! En ook al die ervaringen vet mooi:D we moeten echt gauw eens gaan skypen!!

Xxxxxxx judith

• 20 Januari 2012 - 07:54

Lucy En Boys:

Wauw Haike,
    Met grote ogen lees ik je reisverslag(en)....ongelofelijk dat wij hier in de regen binnen bij de cv/houtkachel zitten!
    Fantastisch voor je om dat allemaal mee te maken.Geniet meissie en pas goed op jezelf.Blijven je volgen..dikke tuut en oant sjen XXX Lucy, Gerrit, Friso & Berend

• 20 Januari 2012 - 07:54

Mama:

lieve pop,
    hier geniet ik echt van. het is leuk om in je eigen woorden te lezen wat jullie allemaal beleven.

dikke kus mama

• 20 Januari 2012 - 07:57

Saartje:

omfg haike, je bent nu officieel vegetarier af! maar wel goed dat je die krokodil geprobeert hebt. maar die kokos melk is echt ranzig he! oh en nu zijn jullie zeker bij die gastgezinnen, of nog niet? kus

• 20 Januari 2012 - 09:02

Anita TopHairfashion:

Wauw wat een belevenissen. Blij te horen dat alles goed gaat en dat je zo geniet. blijf schrijven, enorm leuk!
    Hartelijke groeten en blijf genieten.

• 20 Januari 2012 - 11:19

Papa:

Wat een leuk verhaal!

• 21 Januari 2012 - 11:54

Adela/annemarie:

wow... wat een verhaal over die indianen. We lezen je verslag als een spannend boek en genieten met jou mee.
    Veel plezier op je verdere reis.
    Dag Haike, groetjes van je overbuurtjes.

• 22 Januari 2012 - 12:54

Petra:

Hoi Haike, wat een geweldige belevenissen zeg! Leuk om te lezen, we genieten allemaal mee van je avonturen. Wel uitkijken met die krokodillen trouwens...voor je het weet nemen ze wraak vanwege het eten van staarten enzo...Veel liefs van ons xxx

• 22 Januari 2012 - 21:26

Betty:

2 mails tegelijk wat een leesvoer Haike!!!!lees met veel plezier jouw reiservaringen .Afke is intussen weer thuis. (van Panama naar Bonaire en toen.......terug naar Amsterdam en weer gewoon aan het werk!)Bijzonder dat je een week tussen indianen leeft met hun gewoontes en gebruiken.(een luxe wc heb je dan thuis)Haike als ik over de gracht fiets samen met Ids ,en Lyn staat voor het raam dan zie ik aan haar kop (die op de
    vensterbank ligt)dat ze kwispelt,haar oortjes wiebelen dan mee! liefs X