Cuba - Reisverslag uit Cuba, Cuba van Haike Mulder - WaarBenJij.nu Cuba - Reisverslag uit Cuba, Cuba van Haike Mulder - WaarBenJij.nu

Cuba

Door: haikemulder

Blijf op de hoogte en volg Haike

25 Maart 2012 | Cuba, Cuba

Bocas del toro-Cuba

Vaarwel panama, ola Cuba. Na nog wat vers fruit en pannekoeken mix op panama te hebben gekocht., maaktten we los voor de tocht naar Cuba. Cuba het communistische land met de grote leider Fidel Castro. En een held als Ché Guevarra. Goed nieuws was dat Monique,'de motor achter school at sea, die tot nu toe elke dag vele uren in Nederland achter de computer en aan de telefoon heeft doorgebracht om alles voor ons te regelen, aan boord zou komen tot Cuba. Ze zou naar Costa Rica vliegen en wij zouden haar daar dan oppikken en gelijk tanken. Omdat Cuba zo communistisch zijn ze dus erg allert voor al het toerisme dat in en uit gaat. Dat zorgt er dus voor dat wij een datum en tijd hebben gekregen op het moment dat we aan moesten leggen, namelijk 13 februari om 4 uur 's middags precies.
Na 1 dag rustig te hebben gevaren kwamen we aan op Costa Rica. Daar was het best mooi weer alleen lagen we een eindje van de kant voor anker omdat er nog een groot vrachtschip lag te tanken. Dat zorgde ervoor dat wij een hele dag en nacht voor anker ontzettend hebben liggen schommelen. Het was 's nachts zelfs zo erg dat alles uit de kastjes viel. Monique werd met een rubberbootje naar de boot gebracht. Het was erg leuk om haar weer even te zien. Ook had ze allemaal dingen voor ons meegnomen. Cadeautjes van thuis, drop en chocolade en een heel leuk filmpje van de oudere tijdens de halfweg dag. Toen konden we eindelijk aan wal liggen. We zijn niet aan land gegaan en hebben ook niks van costa rica gezien. Het was een grote haven waar allemaal grote tankschepen lagen. Maar toen kwam het volgende probleem. Toen we gingen tanken gooide ze het schip i.p.v met diesel per ongeluk met stookolie vol. Dus duurde het nog een dagje langer voor we konden vertrekken. En ja hoor alsof dat nog niet genoeg was kwam er nog een groot probleem bij. Er werd hoofdluis gesignaleerd. En ja als je op een schip zit heeft binnen no time iedereen luizen. Dus dat werd elke dag iedereen luizenkammen tot we op Cuba aankwamen. Aangezien we dus een vaste tijd en datum hadden dat we aan moesten komen, konden we dus niet te snel en niet te langzaam gaan. We hadden genoeg tijd dus hebben we de eerste dagen gewoon zonder zeilen en motor stil op de zee gedobberd. Na 8 dagen konden we aanleggen in Maria la gorda. Maar 4 uur voor aankomst kregen we van de bewaking te horen dat we naar een andere kant van Cuba moesten varen en aan moesten leggen in Marina hemingway. Dat was nog 24 uur extra varen. Best vervelend want dat betekende dat we dus 1 hele dag en nacht eigenlijk voor niets dobberde en daar kwam nog bij dat dat omvaren vreselijk weer met zich meebracht: 25 knopen tegenwind, koud ( voor ons doen dan, want het was 20 graden) en soms regen. Dus dat was keihard tegen de wind in beuken. Alles viel weer en er werden weer wat mensen zeeziek. Ik heb die dagen wel weer veel aan school kunnen doen omdat we zolang stil lagen. Na al dat slechte weer kwamen we dan eindelijk aan in het zonovergoten Cuba. Als je daar als schip aankomt wordt het schip van top tot teen in alle hoekjes en gaatjes gecontroleerd op hygiëne. Dus toen we aanlegden kwamen er gelijk azllemaal mensen van douane aan boord  om alles te controleren. Na een soepje te hebben gegeten zijn we aan land gegaan met onze voor 2 weken ingepakte rugzakken. Onze paspoorten werden gecheckt en tassen gecontroleerd en toen liepen we een luxe bus in. Met onze chauffeur en guide voor deze 2 weken: Pépé en Margarita. Onzettend lieve mensen. Maar waren wel echt oppertoeristen! Het eerste wat Margarita ook zei was: You look hungry! So let's eat some pizza! (: Dus we reden naar ons eerste hotel waar we ook een klein pizzaleria'tje bij zat. Daarna paktten kregen we de kamer indelingen te horen. 2 per kamer! Het waren erg mooie kamers. 'S avonds aten we in het restaurant van het hotel . Na het eten kregen we bij het zwembad een praatje van de man die alles voor ons in Cuba had geregeld. En toen brachtten we onze eerste nacht door in hotel pinar del rio.

14 februari: Valentines day. Een hele bijzondere dag voor cubanen. Dus na het ontbijt en zo'n beetje het hele hotel happy valentines day te hebben gewenst, ging heel school at sea het busje weer in. Op naar de dansschool. Want wat is Cuba zonder gelijk de eerste dag cubaanse salsa te zien en te doen. We kwamen aan en allemaal kinderen tussen de 8 en 15 hingen aan onze lippen. We werden als een soort helden aangekeken. Een beetje ongemakkelijk wel. We werden naar een klein lokaaltje gebracht waar de directeur van de school een praatje hield. Het is een basisschool waar je al op jonge leeftijd een richting hebt gekozen als dans, zang, kunst of iets dergelijks. Naast dat je dus volledig wordt opgeleid in die richting krijg je ook nog vaste vakken als spaans, wiskunde, engels en soms biologie en scheikunde ernaast. Na het verhaaltje kwamen er 2 kleine jongetjes van een jaar of 9 binnen met hun violen en begonnen een prachtig duet te spelen. Na hen kwam er een meisje 8 jaar binnen lopen, stelde zich even voor en begon accapella en glaszuiver opera lied te zingen. Iedereen zat met open mond te luisteren. "Gracias" zei ze en weg was ze. Vervolgens gingen we naar de balletzalen. Daar zijn we de rest van de ochtend vermaakt met allemaal mooie dansen van kinderen van verschillende leeftijden. Daarna gingen we weer terug naar het hotel om even te lunchen en 's middags gingen we weer terug naar die school. Deze keer niet naar de dans en zang maar muziek afdeling. Percussi. Dat is een bandje met allemaal trommels. Ze lieten ons wat dingen horen en mochten later ook zelf meedoen. Aan het eind van de middag gingen we weer terug naar het hotel en gingen eten.

15 februari: Vandaag hadden we weer een muzikale dag.  Tegenover de school waar we gister waren stond de middelbare versie ervan. Daar kregen de jongens die gister pecussi speelden ook les. We werden onthaald met allemaal hele mooie liedjes. Er kwamen ontzettend veel optredens voorbij en uiteindelijk werd ons gevraagd of wij ook wat wilde doen. Eerst zongen we 'Sweet Goodbyes' en later 'Love the way you lie' waarbij Yoram heel goed het rapgedeelte met de piano kon spelen. Ook speelde Joost en Jules nog wat mooie liedjes op de gitaar en na alle optredens gingen we met zijn alle dansen. Ook dit was weer een gezellige en geslaagde dag.  Vandaag waren we aangekomen in de nieuwe slaapplaats. Het waren allemaal kleine bungalows voor 2 personen. Het was wel wat fris, maar we hadden ontzettend veel zin om te zwemmen. Dus meilin, ik en Jeltje namen nog even een duik. Gingen douchen en daarna lekker eten.

16 februari: De volgende morgen werd er op onze deur geklopt door Sacajawea. Ontbijt! Het ontbijt gebouw was een stukje lopen van de bungalows. Na het ontbijt namen we weer de bus naar de volgende activiteit. We gingen grotten bezoeken. Toen we daar aankwamen mochten we per ongeveer per 10 in zo'n bootje. De gids van ons bootje   was erg grappig. Hij wees allemaal plekken in de grot aan die op bijvoorbeeld dieren leken. Dat was erg leuk. Het was een kort tochtje. Na de boottocht kwamen we bij allemaal kleine winkeltjes. Met weer allemaal souvenirtjes.  Ook was er een man met een stier waar je dan op mocht zitten en een foto mee kon maken. Daar kwamen we ook Elskarien en Anne weer tegen (die hadden we sinds de boot niet meer gezien) Ze hadden fietsen gehuurd en kwamen ons even bezoeken. Toen was het lunchtijd we reden met onze bus + Anne en els naar een restaurant (beetje in de wild west sfeeren) tussen de bergen/rotsen. Daar hebben we weer typisch Cubaans gegeten. Rijst met kip en bonen. Ik kreeg een lekkere omelet. We hebben daar ook nog ontzettend gelachen om een stel Japaners die hun hele eigen lunch mee hadden genomen. Hun eigen rijstkookpan en zo. Want ja de rijst daar was natuurlijk niet zoals in Japan. Na de lunch stapten we weer in de Bus en reden naar de Natural Pools. Dat was en hele mooie rivier. Waar iedereen uit die omstreken ging zwemmen. 'S avonds gingen we weer weg uit de bungalows en naar een kamp. Dat was een kamp met ongeveer 3 verschillende blokken met kamers. Een klein winkeltje en bar en een eetzaal. Je kan daar heel goed in grote groepen verblijven. Want het kost namelijk geen geld. Door vrijwilligers werk te doen of spullen te kopen die ze nodig hebben kan je ze terug betalen. Het was daarom niet echt luxe. Er liepen heel veel kikkers rond, koude douches en slechte wc's, maar het was te doen.

17 Februari: Van het niet erg vullende ontbijtje in het kamp reden we naar een voorbeeld dorp. Daar was een man die handgemaakte kaartjes verkocht en andere kleine winkeltjes met parfum en handgemaakte tasjes. Daarna gingen we naar een koffiehuisje. Een hele oude mevrouw heeft dat lang geleden opgezet. Van de tour kregen we allemaal 1 gratis kopje koffie. Ik had een heerlijke ijskoffie. Daarna gingen lunchen, in een Frans restaurantje. Het was grappig om te zien dat in elk restaurantje altijd een Cubaans bandje staat te spelen. ook daar hebben we weer lekker gegeten. Naast het restaurant stond de koffiemolen. Heel leuk om te zien! S avonds hadden we weer diner in het kamp.

18 februari: Strand dag! Die dag gingen we naar het strand. Dat was een heel mooi strand. Lichtblauw water en wit strand. Daar hebben we lekker gelegen en een ijsje gegeten. Om half 1 kwamen we weer terug bij een hotel naast het strand. Daar lagen onze spullen in een kluisje en konden we even douchen. Ook kregen we daar een lekkere pizza. Na de lunch gingen we naar Havana. De hoofdstad van Cuba. Daar was een overdekte markt. Met allemaal leuke spulletjes. We hebben ons helemaal uitgeleefd. 'S avonds kwamen we weer aan in het kamp en doken ons bed in na een heerlijke dag.

19 februari: Het ochtend programma werd gevuld met een museum over Analfabetisme, dat was erg toepasselijk omdat we gisteravond een film daarover in het kamp hadden gezien. Ook daar kregen we nog een documentaire over dat onderwerp te zien. Best interressant. Toen werden we weer met onze bejaarde airco bus naar het oude deel van Havana gereden om daar op eigen houtje te lunchen. Wanhopig zijn wij met een paar mensen door Havana gelopen om op zoek te gaan naar pizza. Dus na een pizza en een ijsje kwamen we weer terug bij de bus. 'S middags gingen we naar een kunstzinnig deel van de stad. Daar waren allemaal muren beschilderd door mensen uit verschillend landen die Cuba bezochten. Eerst kregen we een klein optreden van een rapper en daarna mochten we gaan schilderen. We hebben samen met die Cubanen. We hebben de Nederlands en cubaanse vlag geschilderd met de Regina Maris er bovenop op een heel groot doek. We waren er best blij mee en de Cubanen hangen hem op in het klaslokaal. Toen gingen we weer terug naar het kamp.

20 februari: Die dag gingen we naar het monument van José Marti dat is een belangrijke held in Cuba. Het was een erg mooi plein. Waarop dat monument stond, een gebouw met het hoofd van Ché en bij het monument een museum. We gingen naar het museum. Dat was een heel mooi museum. Met 20 karaats goud. We konden met een lift helemaal omhoog en vanuit daaruit kon je over de hele stad kijken. Tegen de lunch reden we naar een hotel waar we gingen Lunchen. Ik heb nog even postzegels gekocht en daarna gingen we eten. We kregen heerlijke garnalen en rijst! Na de lunch bezochten we de ISA. Dat is de kunst academie in Cuba. Het is erg moeilijk om daar op te komen, maar het niveau ligt dan ook heel hoog! Ze besteden er veel meer geld aan dan aan in Nederland, maar hebben dan ook hele goede apparatuur. Iedere Nederlandse kunstenaar zal er van dromen om daar te mogen studeren. Daarna reden we naar de ICAP. Dat is het instituut voor buitenlanders. Zij hebben ervoor gezorgd dat onze reis in Cuba soepel is verlopen. Van een van de werknemers daar kregen we een praatje en daarna gingen we weer terug naar het kamp.

21 februari: Dit was de dag in het moderne deel van Havana. Hier mochten we ook weer vrij rondlopen. Er zijn hier niet zoveel winkels en eigenlijk valt het moderne deel best wel tegen. Er was 1 klein marktje. Meilin en ik gingen daarom maar op zoek naar internet. Er is in Cuba nergens vrije wifi. Dus je moet steeds naar een hotel en dan er een paar dollar voor betalen. Dus Meilin en ik gingen op pad naar het hotel. Al snel kwamen we erachter dat het een heel eind lopen was, maar we gingen toch. Toen we dan eindelijk na drie kwartier aankwamen in het hotel moesten we eigenlijk weer terug want we moesten ook weer over 45 minuten terug zijn bij de bus. Dus meilin en ik dronken nog snel en Batido(soort milkshake) in het hotel en zijn heel snel weer terug gelopen.

22 februari: De Nederlandse dag. De mensen van het kamp hadden ons gevraagd om een nederlandse dag te maken. Dus Nederlands eten en 's avonds Nederlandse optredens of iets dergelijks. Dat was best moeilijk. Omdat ze niet veel hebben in Cuba qua verschil in eten. We deden alleen het voor en nagerecht. We maakten een tomaten soep en cake. Dat is normaal voor hun veel te duur om te maken dus ze waren ons ontzettend dankbaar. 'S middags trokken ik en 6 andere meisjes mijn jurkjes aan en hebben we hele mooie foto's gemaakt. Omdat ik de enige ben die jurkjes bij zich heeft haha. 'S avonds bij de Nederlandse avond hebben we na het eten nederlandse muziek gezongen/gedraaid en gespeeld en feest gevierd. Het was een gezellige dag.

23 Februari: Oud Havana! Vandaag hadden we onze vrije dag in het oude deel van Havana. Dat was veel leuker dan het moderne deel. Er waren ontzettend veel winkeltjes en het kost allemaal niks. Je hebt 2 valuta's in Cuba. De CUC voor toeristen, 1 CUC is ongeveer hetzelfde als 1 dollar. En voor Cubanen heb je de Peso. 1 CUC is 24 peso. Dat is dus helemaal niks. Op straat bij kraampjes kan je pizza kopen voor 50 CUC cent of 10 peso en een ijsje voor 10 CUC cent. Dat is dus belachelijk goedkoop. Ook hier hebben we hele leuke souvernires geshopt en een heerlijke dag gehad.

Cuba was geweldig. Het is een prachtig land met veel vrolijke aardige mensen. Maar er zijn ook nog steeds dingen die ik niet begrijp. Maar het is echt een aanrader.

• 26 Maart 2012 - 06:35

Lies En Jannes:

Hoi Haike,
    Eindelijk weer een reactie van ons uit een zeer zonnig en lenteachtig Holland.
    We kunnen je belevenissen nauwelijks bij houden, wat een avonturen.
    Geniet je er nog steeds van?
    Hier alles OK,volop narcissen langs de wegen en mensen druk met hun tuinen en tuinmeubelen( rotwerk).
    Heb het goed en we wensen je een behouden thuiskomst.

Lies en Jannes.

• 26 Maart 2012 - 09:47

Lia:

Ha lieve Haike!! Lieve groet van Lia en Bert uit de trein Brussel Amsterdam. Wat een avonturen, en dan heb je nog niet eens de Bermuda triangel problemen beschreven, toch! Wij
    zijn natuurlijk aldoor op de hoogte via de tam tam. De foto's van Guusje hebben we ook al gezien, wat een schatje is het, alleen nog wel een beetje zielig, beetje wennen moet ze nog , overal plassen en poepen haha! Heel veel succes met de grote oversteek terug, goed de zwemvesten aan, niet slordig worden op het eind!! Dikke kus, Lia

• 26 Maart 2012 - 15:42

Oma Alie &opa Wim:

Lieve Haike,
    Naast het telefoontje is dit omvangrijke verslag over het toch wel mysterieuze Cuba een mooi verjaardagscadeau voor opa. We begrijpen dat je Cuba overweldigend vond en we gaan er vast nog wel over napraten. We hopen dat je morgen (27/3) op weg gaat naar de Azoren en dan naar huis. We kijken er naar uit !!
    Liefs van ons beiden.

• 27 Maart 2012 - 08:26

De Overbuurvrouwen:

dag Haike, wat maak jij een boel spannende en leuke dingen mee. Wij zijn gewoon een beetje jaloers op je! Zoveel van de wereld zien en zoveel beleven. Super! Je moeder is aan het aftellen . En wij tellen ook een beetje mee. Nog een paar weekjes en dan fiets je hier al weer aan de andere kant van de gracht. Ook weer gezellig hoor.
    Groetjes vanaf de Eegracht en tot in April.

Adéla en Annemarie

• 27 Maart 2012 - 10:46

Hanna:

hoi haike hoe is het nu?
    Femme en Imme zitten te popelen tot je weer terug komt! Wij allemaal trouwens. -xxx-

• 04 April 2012 - 20:41

Judith:

heeee haike!! Wat weer een super leuk verhaal dat je hebt geschreven. Ons skypegesprek van laatst ging niet helemaal goed vanwege de slechte verbinding:( maar we moeten als je weer ergens wifi hebt en tijd hebt echt weer even skypen of bellen. Dat moet echt!! Veel plezier nog!! Het duurt gelukkig ook niet meer zo lang totdat je weer terug bent!! :) Veel liefs,

• 04 April 2012 - 20:43

Judith:

heeee haike!! Wat weer een super leuk verhaal dat je hebt geschreven. Ons skypegesprek van laatst ging niet helemaal goed vanwege de slechte verbinding:( maar we moeten als je weer ergens wifi hebt en tijd hebt echt weer even skypen of bellen. Dat moet echt!! Veel plezier nog!! Het duurt gelukkig ook niet meer zo lang totdat je weer terug bent!! :) heel veel liefs,

• 04 April 2012 - 20:45

okee hahaha er staat nu 2x mijn verhaaltje. Dat was perongeluk. Haha. Xxxx